Rjukanbanen, med jernbanefergene D/F Ammonia og M/F Storegut, forvalter og formidler spennende og spektakulære historier gjennom turer og aktiviteter på land og vann. Dette er en eventyrlig og unik historisk troika fra norsk industrireisings barndom – ved prosjektets omfang, ved opplevelsen i dag, og som kulturhistorisk objekt.
Beskrivelse
Rjukanbanen åpnet i 1909 etter en anleggsperiode på to år. Den ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge. Sam Eydes opplegg for elektrisk jernbanedrift i Telemark, skulle senere sette standard for elektrifisering i Europa.
Den historiske banen fraktet godset over Tinnsjøen fra Tinnoset, før ferden gikk videre på land fra Mæl til Rjukan, med sidespor til Vemork.
Industritransporten ble nedlagt i 1991, men Rjukanbanen som museumsbane er i full fart.
Ta turen med Norges mest komplekse industrielle kulturminne!
Sted
Vemork